mandag 6. februar 2012

Regnbuen

Om ikke fluefiskere er barn av regnbuen, så gjelder det å la regnbuen speiles i flueboksen.
Tenk på farger som et lite barn, og la regnbuen lede deg til skatten, heter det i dagens poetiske fortelling fra sør.
En god oppfordring om å begynne å forberede flueboksen for tider som skal komme.

Regnbuen

Langsomt finner Knut den rette kroken
Tråd og fjær og hår skal surres på
Men en ting står aldri klart i boken:
Hvilken farge skal min flue få?


Kroker trenger fargene fra myra
Thomassen er sikker i sin sak
Gult og brunt og grått skal friste dyra
Snart skal kroken kastes mot sitt vak


Svartere enn natten er min flue
Mangor søker krefter ved sitt bål
Snart skal stanga heves i sin bue
Svarte fluer seiler mot sitt mål


Grizzlyfarget hackle, det er tingen
Konsentrert kler Mari opp sin krok
Insekter blir spist, der ser jeg ringen
Jeg vet sikkert hva den fisken tok!


Tåka siger langsomt over myra
Like hvit som fluene til Kjell
Fjærlett skal de trigge ørret-dyra
Duve helt til dagen går mot kveld


Nå forstår jeg, mumler Arve stille
Hvorfor ikke fisken ville ta
Fisken hadde spist ei lita bille
Påfuglherl i kroppen funker bra!


Nøkken hever hodet over vannet
Ansgars flue lander like ved
Syng og spill når fluen din skal lande
Da kan alle drømmers drømmer skje


Noe klapper Lauritz lett på skuldra
Naken fra sitt hode til sin tå
Fargevalgets tvil blir løst av huldra:
Kroppens farge skal min flue få!


Rødvin skal vi ikke bare drikke
Fargen skal få dekke fluas kropp
Claret-farget skal Jans flue vrikke
Helt til fisken ikke kan si stopp


Hold an gutter, ikke vær så arge
Marius er full, men vil si sitt
Hvis vi alle brukte samme farge
Hvordan ville verden da ha blitt?


Skal min flues farger være friske?
Aldri, fnyser Fridtjof bak sin bart
Gi meg to march brown så skal jeg fiske
Ørret i hvert vann som står på kart


Mørkegrønn metallic-glans har fjøra
Sigurd surrer hackle på de små
Ti minutter før han tar i døra
Kan hun sette steikepanna på


Thomas leter tvers igjennom boksen
Alt er prøvd av hår og fjær og garn
Han har glemt at han har blitt en voksen
Tenk på farger som et lite barn!



Regnbuen skal lede meg til skatten
Varsomt skal jeg kaste fra min strand
Still foldes hender under hatten
Skatten fins et lite kast fra land.

Olav Colorline Thomassen



Ingen kommentarer: