torsdag 20. desember 2012

Deilig er jorden, vannet og elvene

Fra et indignert medlem av fiskediktringens innerste vakringer har vi mottatt følgende sterke bidrag, signert FEF:

Kjære fiskediktring,
Det er med forundring, sorg og med en ikke liten grad av forbauselse jeg ser at HEF tukler med våre kjæreste julesanger. Jeg grunnet lenge på om jeg skulle sende en sint melding og fortelle dem hva jeg synes.
Men i natt kom følgende drivende ned drømmenes elv. I motsetning til HEFs versjon så finner jeg at denne tross alt har mer av håp, lys og forventning i seg enn de puslete og triste linjene om mørkt vell, tause fjell, nattkalde stjernehav etc.

Derfor, til dere som har behov for et alternativ, og til dere andre som ikke har dette behovet, men som kanskje allikevel kan tenke dere å synge noen nye strofer i glede over vak og vakker aure, hversågod:

Deilig er vannet
Deilig er vannet, prektige dens elver,
Skjønn er fiskerens pilgrimsgang
Over de fagre, vidder på jorden,
Går han til paradis med sang.

Tider har kommet, tider har henrullet,
Vak har vekket hver fiskermann.
Aldri forstummet, tonen fra elven,
I aurens glade sommervak.

Vulgata sang den, først for aurens hyrder,
Skjønt fra vann til vann det lød:
Fryd over skog og fjell,
fiskermann, gled deg,
snart vaker aurevenn på ny.


Hilsen fra FEF
Fiske Etisk Forbund

Ingen kommentarer: